0

VROOM....VROOM....

Posted by Fiena on 12:37 PM
Sekarang ni macam dah jadi trend bila dah abis SPM mesti nak amik lesen kete...Aku pon camtu gak..Abis SPM tros amik lesen kete..First pegang stereng kete dah pegi Balok..Huii....debo gk masa tuh..Naseb baek la lalu highway..Dah dapat lesen kete aku tak bawak kete pon..Sebab masa tuh bapak aku pakai wira..Walaupon auto tapi wira tuh kan panjang..Tak ada keberanian dan aku rasa bapak aku pon x bagi bawak...huhu..Lesen P aku tamat masa aku still lagi blaja dalam poli..Naik sem6 bapak bagi Kancil a.k.a WJP 830..Pegi kelas merempit la ngn WJP ni..Sebab pe merempit??Sebab duk umah sewa..Bukan sebab nak bebas taw duk luar tapi kena buang asrama..wakaka...Maka aku,Zakiah,Natrah dan Ina Kecik duduk la kat Taman Pauh Indah..(betol ke nama taman nih??)

(ni ms sem6..kurus lagi..ahakz)

Ni nak bagi Petua Keselamatan Jalan Raya (walaupon aku bukanlah pemandu yang berhemah)

1 Rancang perjalanan anda terlebih dahulu. Jika anda berasa letih, mengantuk, di bawah pengaruh alkohol atau berada dalam keadaan yang tidak tenteram, tangguhkan perjalanan anda.

2 Sentiasa ikut had laju yang ditentukan.

3 Berikan isyarat dan patuhi semua peraturan keselamatan semasa menukar lorong. Periksa cermin sisi dan cermin pandangan belakang sebelum melakukan pertukaran lorong.

4 Sentiasa patuhi peraturan jalan raya di simpang dengan berhenti apabila lampu isyarat merah atau kuning.

5 Elakkan daripada mengekori kenderaan lain terlalu rapat sepanjang masa kerana ini sering menjadi punca kemalangan yang serius.

6 Patuhi garis panduan keselamatan semasa memotong. Jangan memotong jika teragak-agak.

7 Jangan memotong barisan atau menyalahgunakan lorong kecemasan. Ia bukan sahaja biadab tetapi membahayakan semua pengguna.

8 Elakkan mencelah di antara kenderaan kerana ini membahayakan keselamatan anda dan orang lain.


0 Comments

Post a Comment

Copyright © 2009 .....PERIHAL TENTANG..... All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.