0

MONYET OH MONYET

Posted by Fiena on 6:41 PM

Monyet adalah sekumpulan primat simian di samping mawas yang dibahagi kepada monyet Dunia Baru dan monyet Dunia Lama, . Terdapat 264 spesies monyet yang diketahui wujud di dunia.Monyet Dunia Baru dikelaskan dalam parvorder Platyrrhini, manakala monyet Dunia Lama (superfamili Cercopithecoidea) membentuk sebahagian parvorder Catarrhini yang juga merangkumi mawas. Maka, secara saintifik, monyet adalah parafili (bukan satu kumpulan koheren yang tunggal), dan monyet Dunia Lama sebenarnya lebih erat pertaliannya dengan mawas berbanding monyet Dunia Baru.

Oleh sebab keserupaannya dengan monyet, mawas-mawas seperti cimpanzi dan ungka turut dipanggil "monyet" dalam perbualan tidak formal, sungguhpun sebenarnya bukan monyet. Sebaliknya, gara-gara saiznya (sehingga 1 m), Mandrill juga disangka merupakan sejenis mawas, tetapi sebenarnya sejenis monyet Dunia Lama.Perkataan "kera" kadang-kala digunakan untuk memaksudkan mana-mana jenis monyet, tetapi sebenarnya hanya memaksudkan satu spesis (Macaca fascicularis) di Malaysia.

Cinta monyet plak jadi bile masing-masing ada rasa gatal masa skola...hehehe...(termasuk aku le tu)...Tapi jangan pandang rendah sangat kat cinta monyet ni sebab ada yang kekal sampai dewasa..Buktinye kawan-kawan skola aku la...Ada yang dah kawen pon...Wa tabik spring sama dorang la...Bukan senang nak jaga hubungan berbelas-belas tahun tu..Kena tolak ansur giler-giler la..No curengs-curengs..Kalau gadoh tu adat la kan...Sabo mesti lebih..Memandai jerk aku ni nasihat kat orang yerk...hehehe


0 Comments

Post a Comment

Copyright © 2009 .....PERIHAL TENTANG..... All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.